چگونه از نیش زدن زنبور جلوگیری کنیم

 

 

نیش زدن زنبوران عسل یک امر عادی و برای دفاع از خود در مقابل مهاجم می باشد.با اقداماتی باید از نیش زدن زنبور جلوگیری کرد چون هم تلفات زنبورا ن عسل بالا می رود و هم مانعی برای زنبوردار در بررسی یا برداشت عسل خواهد بود.با اقدامات زیر از نیش زنبور بهتر در امان می مانید:

-  با لباس تمیز،بدون بوی عرق و عطر و با رنگ سفید با زنبور کار کنید.

-از حرکات ناگهانی و تکان دادن دست وقتی که درب کندو را باز کرده اید خودداری کنید.باید با زنبور آرام و با آرامش خاطر کار کرد.با تکان دادن سریع شان ها زنبوران مهاجم می شوند.

- اجازه ندهید موقعی که میخواهید درب کندو را ببندید زنبور زیر درب کشته شود.کشته شدن زنبوران بوی خاصی را پخش می کند و باعث ناراحتی و عصبی شدن زنبوران کلنی و هجوم آنها می شود.

- از دود به موقع بازدید استفاده کنید برای این کار کافی است شانه تخم را به اندازه مناسب برش داد و بعد از روش کردن در دودی انداخت.از دود دادن زیاد باید خودداری شود.بهتر است قبل از برداشته شدن درب از طریق هواکش دود را به کندو هدایت کنیم یا بعد از برداشته شدن درب کندو چند دود بین قابها بزنیم تا زنبوران به سمت پایین بروند و از نیش زدن و حمله خودداری کنند.

- نژادهای مهاجم خود را شناسایی کرده و با نژادهای آرام و دارای خصوصیات مثبت عسل آوری زیاد زمستان گذرونی خوب و...تعویض نمایید.

- بازدید را در وسط روز موقعی که زنبوران کمتری در کلنی هستند انجام دهید.بازدید در ابتدای صبح و نزدیک غروب باعث هجوم زنبوران می شود.هم چنین در هوای ابری از بازدید زنبور خودداری شود.

- بعضی از داروها،آبلیمو و...چنانچه با شربت مخلوط شود زنبور را مهاجم می کند،بنابراین تا از بین رفتن اثر این مواد از بازدید خودداری فرمایید.

- شهد و گرده بعضی از گلها در مواقعی زنبور را عصبی و نیش زن می کند.این عصبی شدن ناگهانی زنبور می تواند از اثرات منفی انواع سموم و آفت کشها نیز باشد.بنابراین این امر را طبیعی بدانید و تا جایی می توانید زنبور را از سموم کشاورزی دور کنید.

- میزان درد و قوت نیش زنبورهای مختلف به میزان شهد و گرده طبیعت و هم چنین نژاد مرتبط می باشد.به ترتیب نیش زنبوران خرمایی(قرمز)،زنبوران عسل معمولی و زنبوران ریز وحشی از قدرت بیشتری برخوددار است.با وجود صحرای خوب نیش زنبوران بیشتر درد و التهاب خواهد داشت.

- بازدید کندو را از عقب یا بغل کندو انجام دهید و روبروی مسیر پروازی کندو قرار نگیرید.بازدید کردن از جلوی کندو زنبور را مهاجم می کند.

- در صورتی که نیش خوردید جای نیش را سریع دود دهید تا زنبوران بوی نیش زدن را استشمام نکنند در غیر اینصورت جایی که نیش زده شده است آماج حمله های زنبوران قرار می گیرد. 

 

 


    

عبدالرسول حافظی